Wednesday, July 23, 2014

Tips mendapatkan Cairan Coklat yang CANTIK!

:sementara iols nak tunggu coklat-coklat ros iols membeku dengan seronoknya dalam fridge, meh iols kongsikan sedikit tips bagaimana untuk mendapatkan sebatian/ cairan coklat yang cantik.

Untuk pengetahuan semua, coklat adalah sangat sensitif kepada haba kerana kandungan lemak koko, susu dan gula. Secara amnya, suhu maksima untuk mencairkan coklat mestilah tidak melebihi 50°C dan suhu yang paling ideal adalah:

Coklat Gelap - 45°C
Coklat Susu – 42°C
Coklat Putih – 40°C

Coklat yang dipanaskan atau dicairkan melebih dari suhu ini akan berpotensi untuk berbiji-biji, berketul-ketul, pekat dan likat disebabkan perubahan pada sifat protin susu, gula dan laktosa (bahan yang sensitif kepada haba). Fenomena ini lebih mudah berlaku pada coklat yang mengandungi susu yang banyak seperti coklat putih dan coklat susu.

Elakkan mencairkan coklat secara berulang kali.

Teknik mencairkan coklat juga mestilah cara kukusan (double boiler). Pasti ramai yang menggunakan teknik kukusan ini semasa mencairkan coklat, tetapi kenapa coklat masih berbiji-biji dan pekat juga. Antara perkara penting dalam menggunakan teknik kukusan ini adalah:

Sila rujuk gambar ye. Iols culik gambar dari blog Chef Amer (http://blog.chefamer.com). hihi.

-Pastikan bila air kukusan telah mendidih, api dipadamkan terus kerana jika dibiarkan, suhu akan terus meningkat.
-Pastikan air kukusan tidak bersentuh dengan mangkuk yang mengandungi coklat, biarkan wapnya sahaja. Ini untuk mengelakkan suhu terlalu tinggi.
Mangkuk yang mengandungi coklat mestilah lebih besar dari periuk kukusan untuk mengelakkan wap air masuk kedalam coklat yang menjadi punca coklat bertambah pekat.

Jangan sekali-kali cairkan coklat terus di atas api pula ya.Ini coklat..bukan belacan.haha.(terus teringat video syafikah; buku ke belacan.)

Selamat mencuba uolss.

Sekarang iols kehabisan coklat pula. Ada tak kedai yang boleh delivery sampai depan pintu?haha

*********************************************************************************


No comments:

Post a Comment